100 tjänster ska bort på Systembolagets huvudkontor när monopolet ska anpassa sig för framtida behov och spara 200 miljoner.
Det handlar om att framtidssäkra Systembolaget, skriver man i ett pressmeddelande och förändringarna syftar framför allt på att fokusera mer på digitalisering, hållbarhet och folkhälsa.
De tjänster som dras in är bara på huvudkontoret i Stockholm. Butikerna och varudepåerna berörs inte.
– Vi står stadigt i vårt uppdrag och för att fortsätta möta kundernas krav och förväntningar vill vi säkra att vårt kundmöte är lika bra oavsett var du möter oss, säger Ann Carlsson Meyer, vd på Systembolaget.
— I butik, on-line eller via vår kundtjänst. Vi har bestämt oss för att fortsätta flytta fram positionerna i vårt hållbarhetsarbete och lägga kraft på vårt arbete att bidra till förbättrad folkhälsa i Sverige. Att effektivisera huvudkontoret, både personellt och finansiellt, är nödvändigt för att få loss medel till de fokusområdena.
Just nu pågår förhandlingar med de fackliga parterna och varsel lämnades in till Arbetsförmedlingen i dag.
– Förändringarna beräknas sammantaget årligen frigöra cirka 200 MSEK för de satsningar som Systembolaget nu genomför, säger Merlin Poljak, Ekonomidirektör på Systembolaget.
Systembolaget skriver också att uppdraget kvarstår:
– Att med ensamrätt, ansvar och god service, sälja alkoholdrycker och informera om alkoholens skadeverkningar, står fast men i takt med att kundbehoven utvecklas och omvärlden förändras behöver Systembolaget flytta fram positionerna