Systembolaget senaste siffror visar att försäljningen minskar efter pandemin.
Försäljningen på Systembolaget minskade med 1,1 procent under det tredje kvartalet i år.
– Vi ser en naturlig återgång med minskad försäljning på -1,1 procent när samhället åter har öppnat upp igen. Systembolagets e-handel ökar med 1,5 procent under perioden. Här kommer flera digitala lösningar att presenteras framgent, säger Ann Carlsson Meyer, vd på Systembolaget.
– Målet är att kunderna ska få bästa bemötande online – precis som de får i butik, där vår service går hand i hand med vårt samhällsuppdrag.
I reda siffror handlar det om en minskning från 9,705 till 9,605 miljarder kronor i omsättning.
Minskningen sker på sprit, vin och öl. Öl minskar från 2,474 till 2,442 miljarder kronor. Cider, blanddrycker och alkoholfritt visar däremot en svag positiv tendens.
Totalt för de nio första månaderna omsatte Systembolaget 27,376 miljarder jämfört med 28,159 miljarder motsvarande period 2021.
Systembolaget redovisar även sin ”Nöjd Kund Index”, det vill säga den egna kundundersökningen som ska visa hur bra kunderna tycker om företaget. Skalan går från 0 till 100.
Tredje kvartalet blev resultatet 80,7, vilket är en ökning med 0,1 från samma period förra året.