Nästa år ändrar Systembolaget sitt påslag på priserna till fördel för dyrare ölen.
I dag lägger Systembolaget på 84 öre plus 17 procent på inköpspriset på öl. I samband med de ordinarie prisjusteringarna i mars nästa år ändras det.
Det innebär att den fasta biten höjs till 95 öre samtidigt som den rörliga delen sänks till 14,7 procent. Så ju dyrare öl desto större minskning av det faktiska pålägget.
För Systembolaget innebär det enligt pressekreteraren Lovisa Åbom ingen skillnad intäktsmässigt och hon säger att det blir en ”relativt liten justering i hyllpriser i butik”.
Motivationen till justeringen är först något vag: ”Förändringen i prismodellen speglar förändringen i köpbeteende”, så Lovisa Åbom preciserar:
– Mer e-handel både genom utlämning av beställningar i butik och med hemleverans. Tidigare täcktes kostnaden för hanteringen av kundbeställningar som plockas ihop på våra depåer upp av det rörliga påslaget men nu ligger den istället på det fasta påslaget. Förändringen gör att vi för att ta höjd för ökade e-handelsvolymer då vi fortsatt vill behålla samma påslag på produkterna oavsett kanal.
Hantverksbryggeriers öl, speciellt ipor och stout, ligger ofta i de högre prisnivåerna och har då fördel av de ändrade påslagen.
– Det är klart att det är positivt, många av våra medlemmar har dyrare öl, men det går väl jämnt ut med alkoholskattehöjningen, säger Philip Hafstad på Sveriges Oberoende Bryggerier som representerar många av Sveriges hantverksbryggerier.
– Men vi har bigger fish to fry med dem än just det här. Deras leveransvillkor till exempel. Och det är fortfarande den enda kunden som kan diktera köpvillkoren, eftersom det är ett monopol.
Här är Systembolagets prissättningsmodell:
Typ | 2020 – 2022 | 2023 | ||
| Fast (kr) | Rörligt | Fast (kr) | Rörligt |
Öl | 0,84 | 17% | 0,95 | 14,7% |
Cider & blanddryck | 1,44 | 1,52 | ||
Alkoholfritt* | 3,32 | 3,77 |