Bildspel
Ten Hands hör precis som Sola i Karlstad, Eva Lisa Holtz, hemma i Karlstad.
Ten Hands investerar nu i en egen burklina och det faktum man inte ens har ett eget bryggeri är inget hinder för Karlstadsgänget.
Redan tidigare har Ten Hands ett par jästankar och en anställd hos Wermlands Brygghus och är Kristinehamnsbryggeriets största legokund. Johan Eklund från Ten Hands finns dagligen på plats för att sköta om såväl Ten Hands som Wermlands Brygghus brygder.
– När corona kom var vi precis på väg att beställa fler tankar och en burklina så vi valde att pausa. Men sen såg vi att försäljningen fortsatte – vi sålde allt vi gjorde – och då tog vi investeringen, säger Robert Hedell på Ten Hands Brewing.
Det faktum att de inte har ett eget bryggeri ser Hedell inte som något större problem eller något som ska ändras i närtid.
– Just nu är det Wermlands Brygghus som gäller. Det finns plats för expansion och de har ett otroligt bra bryggverk. Enda nackdelen är att det är 30 minuter från Karlstad.
– Men med Johan på plats har vi i någon mån känslan av att ha ett eget bryggeri.
Burkar är ingen nyhet för Ten Hands. När coronapandemin kom hade de redan långt gående planer på att etablera sig på Systembolaget, och valde då att samarbeta med CanMan.
– Det var lyckosamt, när det blev omöjligt att sälja fat hade vi redan allt på plats för att börja sälja på burk, säger Robert Hedell.
– Nu går det väldigt bra för oss och vi hinner inte med. Men vi dubblar kapaciteten till 8000 liter med de nya jästankarna och vi får se hur mycket marknaden svarar upp mot det.
Förutom Systembolaget står exporten för en stor del av Ten Hands försäljning. En del som faktiskt inte försvann i samband med covidutbrottet.
– Vi tredubblar exporten i år och finns i många nya länder i Europa och på andra platser så långt bort som Nya Zeeland.
Både Robert Hedell och andra poängterar designen som väldigt viktig faktor för Ten Hands framgångar. Det är en design som sticker ut i mängden.
– Det vi drömde om var nåt i stil med det som Omnipollo gör och det har vi i viss mån lyckats med – till och med Henok Fentie har sagt att han gillar vår design, säger han..
Den som ligger bakom designen är Violetta Smoliankina. Hon sitter i Kiev och Robert berättar att de hittade henne genom att surfa runt på nätet.
– Hon har gett oss en identitet där varje öl är unik men ändå går att känna igen på avstånd, så vi är supernöjda.
Trots framgångarna är det ingen av Ten Hands ägare som jobbar heltid med verksamheten, förutom Johan Eklund då, men han är anställd av Wermlands Brygghus. Inte heller har de bråttom framåt.
– Vi är inte inne i det här för att trycka pengar. Vi älskar öl och den här branschen och det är viktigt att inte mista själen.