Två av Systembolagets tidigare chefer vill få stopp på förslaget om gårdsförsäljning av öl och vin. De ser den satsningen som ett hot mot hela monopolet.
Det är Anitra Steen och Gabriel Romanus, som både tidigare varit vd för Systembolaget, som målar upp en väldigt negativ bild av vad som händer i Sverige om gårdsförsäljning införs.
– Man vill skapa intrycket att det handlar om att ett fåtal idylliska vingårdar på landsbygden ska få sälja ett litet antal flaskor till sina besökare. Ganska harmlöst, alltså, skriver de båda bland annat i en debattartikel hos Aftonbladet.
– Men i själva verket gäller förslaget att alla som tillverkar alkohol ska få bedriva detaljhandel. Visserligen med vissa begränsningar, men det handlar om flera hundra företag, som tillverkar sprit, vin eller starköl, många av dem inte alls på landsbygden.
Duon menar att gårdsförsäljningen egentligen bara är ett led i en större kampanj för att avskaffa monopolet helt.
– De låtsas inte om att EU-domstolens villkor för att Sverige ska få behålla monopolet är att Sverige inte gynnar svenska tillverkare och produkter i förhållande till sådana från andra medlemsstater, skriver de.
– I själva verket hoppas många av dessa aktörer att ”gårdsförsäljningen” ska leda till att Sverige av EU-domstolen åläggs att avskaffa detaljhandelsmonopolet, något som de i andra sammanhang har arbetat för.
Steen och Romanus tar också ut svängarna när det gäller alkoholberoende, och menar att dryckesproducenter ser en ökad försäljning som viktigare än att ta hand om de alkoholproblem som finns och kan uppstå.
– En del kommersiella aktörer vill naturligtvis att svenskarna ska dricka mer. Därför vill de både avskaffa monopolet och sänka alkoholskatterna. Att det skulle öka skadorna gör dem inte så mycket. De som är beroende av alkohol är bra kunder, som står för en stor del av försäljningen. En del debattörer på högerkanten beklagar säkert att skadorna skulle öka, även om de inser att så skulle bli fallet. Men att avskaffa monopolet är ideologiskt viktigare.