Tim Persson på Klackabacken hoppas på lite färre nya öl på Systembolaget. Det och mer berättar han om i vår enkätserie.
Vad var det bästa med 2021 på ditt bryggeri?
– Vi har under året breddat verksamheten med ett nytt varumärke, Sodabruket, där vi producerar läsk och soda som vi är väldigt glada och stolta över. Lanseringen blev lite framskjuten så det är väl egentligen i år som blir första riktiga teståret för produkterna. Förutom det så har vi trots en väldigt långsam start på året lyckats öka omsättningen från 2020 vilket känns som ett steg i rätt riktning. Nu i år fyller vi dessutom tio år med planerade lanseringar som ska berätta om vår tid på marknaden.
Vad var det sämsta med 2021 på ditt bryggeri?
– Pandemin har fortsatt att sätta käppar i hjulet för oss och det börjar bli väldigt tufft att se restaurangernas desperation över hur nästa period kommer se ut. Vi har uppenbarligen inte sett slutet på detta än och det kommer fortsätta vara utmanande att hitta kanaler att nå ut. I övrigt ser vi tillbaka på ett år som överlag varit väldigt positivt.
Vad skulle ett beslut om gårdsförsäljning betyda för er?
– Vi har under de senaste två åren bedrivit en del gårdsförsäljning av lågalkoholprodukter och att även få erbjuda starkprodukter skulle betyda mycket för oss men kanske än mer för våra konsumenter. Dock säger jag som jag alltid har sagt; om det hotar TSLS eller TSV för svenska produkter så är det inget vi ställer oss bakom.
Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2021?
– I år vill jag slå ett slag för Brygghuset Finn, kanske inte så mycket för ölen de producerar men för att de har lyckats knäcka koden på Systembolaget med offertvinst efter offertvinst, det här året har vi verkligen fått se att brygga bäst öl är en ganska liten faktor för ett bryggeris framfart. De är dessutom otroligt hjälpsamma och inte främmande för att ordna samfrakter, låna ut utrustning och annat som gynnar mer än bara de. För det vill vi säga TACK!
Vilken ölstil vill du se mer av från svenska bryggerier under 2022?
– För det första så vill jag se mycket färre släpp än det galna racet vi har sett under pandemin. Jag tror på fullaste allvar att det skadar branschen i stort när det dyker upp 150 TSLS-artiklar i månaden där en stor del av dem inte känns mer genomtänkta än att man vill få del av lanseringsvolymerna. En hel del av Systembolagets metodik har jag synpunkter på men att det är en utmaning med så oerhört många släpp samtidigt har jag full förståelse för. Ska jag sluta gnälla så tycker jag om saison för tillfället så är de bra får det sortimentet gärna breddas lite grann.