Pandemin har gjort att tjeckiska pubar och restauranger fått ekonomiska problem. Nu går bryggerier i landet in för att stödja dem med nåt som liknar de svenska bryggeriavtalen.
Flera av de stora bryggerierna i Tjeckien går in och stödjer etablissemang som har fått problem med kassaflödet under pandemin.
Men de gör det inte gratis, enligt Radio Prague International, som i sin tur refererar till iDnes.cz.
När pubarna och restaurangerna tar emot pengar för renoveringar så förbinder de sig samtidigt att beställa fastställda mängder av öl från bryggeriet ifråga.
Bara Plzeňský Prazdroj, som gör Pilsner Urquell, har hjälpt 2300 pubar och restauranger med bidrag.
Enligt Plzeňský Prazdrojs talesperson Zdeněk Kovář har företaget hjälpt till med skyltar, marknadsföringsmaterial samt nya fasader och andra yttre förändringar.
Han säger också att målet för Plzeňský Prazdroj är att minska den ”visuella smogen” på tjeckiska gator samtidigt som man hjälper de som driver pubarna med effektiv marknadsföring.
Men även andra bryggerier är inne på samma linje. Budějovický Budvar, Staropramen och Heineken, som äger varumärkena Krušovice and Starobrno har gått in och stött pubar.
Läs mer på Radio Prague International.