Elva år i rad har ölförsäljningen ökat på Systembolaget. Men nu sker ett trendbrott och det säljs klart mindre öl än i fjol.
Senast var det 2011 som den totala försäljningen av öl sjönk på Systembolaget. Då såldes det 225,8 miljoner liter öl-
Därefter har det exploderat.
Under senare år har Systembolaget förutspått att försäljningen ska plana ut, men fina somrar, fotbollsmästerskap och inte minst pandemin har bidragit till att vi bara köpt mer och mer öl.
I fjol såldes det hela 299,5 miljoner liter öl på Systembolaget. En ökning med hela 73,7 miljoner liter öl på tio år alltså.
Men nu verkar det vara slut med ökningar. Under de första sex månaderna under 2022 har det sålts 139,6 miljoner liter öl. Under samma period i fjol såldes det 147,1 miljoner liter. Det innebär ett tapp på 5,1 procent.
Fortsätter den utvecklingen är det rimligt att tro att årets totala försäljning till slut landar mellan 280 och 285 miljoner liter såld öl.
Trendbrottet syntes också tydligt under midsommarveckan. 2021 såldes det 9,6 miljoner liter öl på de fyra dagarna som det var öppet. I år landade den siffran på 8,9 miljoner.
Hur står sig då svensk öl jämfört med importerad? Jo, riktigt bra ändå. Försäljningen av svensk öl har minskat med 3,9 procent, medan importerad öl sjunkit med 9,6 procent.
Det är inte bara öl som tappar försäljning på Systembolaget. Den totala försäljningen sjönk under årets sex första månader med 3,6 procent räknar i kronor. Under den perioden köptes det alkohol för 22,1 miljarder kronor.
Så här har ölförsäljningen sett ut sedan 2008:
2008: 212,4 miljoner liter
2009: 227,0 miljoner liter
2010: 225,8 miljoner liter
2011: 227,1 miljoner liter
2012: 227,6 miljoner liter
2013: 231,4 miljoner liter
2014: 234,1 miljoner liter
2015: 234,4 miljoner liter
2016: 240,0 miljoner liter
2017: 242,0 miljoner liter
2018: 256, 9 miljoner liter.
2019: 260,0 miljopner liter
2020: 293,9 miljoner liter.
2021: 299,5 miljoner liter.