Trots corona – succé för nya restaurangen

Mats Wahlström är mycket nöjd med intresset för den restaurang som startades vid bryggeriet i våras. Foto: Ronny Karlsson.

De öppnade precis när coronakrisen började. Det visade sig vara ett lyckat drag. Nu planerar Poppels för att utöka sin restaurangverksamhet till kommande sommar.

 

Det var i mars som restaurangen Poppels Öl & Mat öppnade, och då var coronaviruset fortfarande något ganska nytt som vi inte förstod skulle bli så här långvarigt.

– Det var en jobbig tid att bli krögare, det är nog med att bara starta upp en sådan verksamhet, men så kom plötsligt en massa nya regler, säger VD Mats Wahlström.

Det var fullsatt under premiären, därefter dalade intresset en del, men ett drygt halvår efter öppningen visar det sig ha varit helt rätt att ta steget och köra i gång.

Någonstans från maj tog det fart igen och det har hållit i sig. När Beernews gör ett besök en tidig fredagskväll har det redan fyllt på med folk och bokningarna säger att det ska bli i princip fullt även denna kväll.

– Intresset har ökat igen i höst. De flesta vill ha ett bord 18.00 eller 19.00 men då gäller det att boka några veckor i förväg. Oftast är det helt fullt åtminstone några dagar i förväg, säger Wahlström.

Under resan gång har man också upptäckt en ny typ av gäster som man inte hade räknat med från start. En hel del vandrare dyker nämligen upp vid restaurangen i Jonsreed.

– Flera vandringsleder passerar här, men Gotaleden är den mest kända. Den går över tre dagar och då är det en övernattning här i närheten. Tyvärr har vi fått säga nej till en del gäster som velat komma hit mer spontant, säger Wahlström.

I dagsläget finns 40 sittplatser och utan coronaregler kan man ha 60 sittande gäster i lokalen. Till sommaren ska man klara av fler besökare än så.

– Vi funderar på att bygga en uteservering och då kan vi ha fler gäster. Från början var det tänkt att vi sklle ha en blandning med mat- och ölgäster men nu är det mer som en ren restaurang. Man ska kunna slinka in och bara ta en öl hos oss också, menar Wahlström.

Givetvis längtar man också till en tid när det åter går att ta med besökarna ut i bryggeriet på en rundtur. I dagsläget får besökarna nöja sig med en översikt från de fönster som finns i restaurangen.

Tidigare i år köptes det in ett mindre bryggverk på 500 liter och där produceras specialöl som är anpassad till aktuell matmeny. Saison och ESB är ölstilar som bryggts och som bara serveras i den egna restaurangen.

Mats Wahlström ser det som glädjande hur restaurangen fått ett gott rykte. Han ser ofta besökare som kommer tillbaka och då med nya bekanta, vilket ökar besöksunderlaget.

– Vi hade en del förväntningar när vi startade, men vi trodde inte att det skulle gå så här bra.