Hälften av intäkterna har försvunnit. Nu varnar Visita för att det blir ännu tuffare för svenska restauranger och barer under hösten.
Coronaviruset har slagit hårt mot den svenska besöksnäringen. Siffror från branschorganisationen Visita visar att restauranger och barer tappat nästan 50 procent av sina intäkter under perioden 1 mars – 24 augusti.
Detta trots att sommaren var förhållandevis bra med fler besökare på framförallt uteserveringarna. Men den effekten försvinner framöver och Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson är orolig.
– Min analys är att toppen under juli berodde på turistande svenskar, som konsumerade mer än de brukar men ändå inte kunde ersätta den utländska konsumtionen. Under augusti brukar ju semestrande utländska turister och affärsresande stå för en större del av intäkterna, men nu är båda grupperna kraftigt begränsade. Dessutom stänger uteserveringarna nu när vädret blir sämre, säger Visitas chefekonom Thomas Jakobsson till sajten Besöksliv.
I Stockholmsregionen har intäktsbortfallet varit ännu större, uppemot 80 procent, och när semestrarna är över kan det vänta tuffa tider för många restauranger runt om i landet.
– Även om efterfrågefallet inte blir lika stort som i våras riskerar det ekonomiska utfallet att bli mycket värre för många i och med att de flesta stödåtgärder nu har upphört. Det gör att de får ökade kostnader men sviktande kundunderlag. Det är många som är väldigt oroliga nu, säger Jakobsson.