Sveriges största bryggerier har det också tufft i corona-tider. Spendrups ser på 2020 som ett delvis förlorat år.
Det är många bryggerier som har det tufft i Sverige på grund av corona-virusets härjningar. Många små bryggerier vittnar om att det nu är en kamp för att överleva. Något sådant hot finns inte mot de stora bryggerierna, men man påverkas negativt av utvecklingen de senaste månaderna.
– Delvis är det ett förlorat år, framförallt på grund av restaurangerna. Samtidigt tänker vi att uppsidan är att många kommer fira semester hemma. Det ska mycket till innan svenskarna slutar grilla och avnjuta en god dryck, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups, till TT.
Även Kopparbergs märker av krisen. Man har tappat 80 procent av sin försäljning till restauranger i Sverige.
– Det är tuffa men hanterbara tider. Det gäller att ta det dag för dag. Så länge det finns en ovisshet får vi vänta med att ta vissa investeringsbeslut eller om man ska in på nya marknader, för man kan kanske inte ens åka dit, säger Peter Bronsman, vd på Kopparbergs till TT.
Kopparbergs har 60 procent av sin totala försäljning i Storbritannien och där tappar man också rejält med nedstängda pubar över hela landet.