Tufft för Business Monkey i coronatider

Bildspel

Bild 4 av 4

Här ska ett kök byggas upp för restaurangen, berättar Johan. Kaklet sitter redan på väggarna och mycket av utrustningen har köpts in.

Det har varit en tuff tid för Business Monkey i år. Covidpandemin gjorde att man tappade det mesta av krogförsäljningen och man har inte riktigt lyckats väga upp det på Systembolaget.

Nu har det ändå passat ganska bra för Johan Malmberg på Business Monkey. Sedan i augusti har han vidareutbildat sig i Stockholm på veckorna, så bryggtillfällena har inte varit så många hemma i Töllsjö mellan Borås och Alingsås.

– Det går inte bra ska jag säga, men det går framåt. Vi har bolagsförsäljningen att tacka för att vi håller oss flytande i den här pandemin. Vi har ju två produkter i det lokala sortimentet. Och i somras fick vi tre butiker till, det har egentligen räddat oss, säger Johan Malmberg.

– Vi körde några kampanjer med ”Support your local brewery” i våras och det nappade folk på jättefint. Sen kom sommaren och då blev det en ganska markant ökning. Men sen i sista veckan i augusti blev det en nedgång igen, så just nu ligger vi på tröskeln för vad vi behöver sälja.

Samtidigt som Systembolaget hållit Business Monkey uppe har bryggeriet tappat 60-70 procent av sin krogförsäljning.

– Vi har helt klart märkt av att det dippat rejält, men vi har en målsättning att dra igång ett taproom också och det har krävt en massa tid. Då blir säljet lite lidande och vi valde då att fokusera på den försäljning vi redan har på Systembolaget och försöka maxa den. Den är ju automatisk, det kommer ordrar varje vecka och vi behöver inte jaga.

Det taproom han nämner är egentligen en restaurang med serveringstillstånd, som håller på att byggas i anslutning till bryggeriet.

– Från början hade jag tänkt att bara ha provsmakning, men det blev för futtigt. Vill gärna kunna servera hela öl också och göra en liten bykrog av det också, säger Johan Malmberg.

– Frun och jag har restaurangutbildning och vi har jobbat med det, så det känns inte främmande.

Målet är att bli lite av en samlingspunkt, eller ”social plattform” som Johan säger, för de 550 invånarna i byn och även locka folk från den omkringliggande landsbygden. Förutom restaurang och bryggeribesök finns bland annat även planer på julmarknad, kaféverksamhet, blomförsäljning – samt en produkt som varit populär hos många andra bryggerier i pandemitider:

– Vi ska satsa på folköl. Det ger väl kanske inte jättemycket, men jag tycker att om folk gör sig omaket att åka hit så ska de kunna ta med sig något hem också.