TV-serie satte fart på ölförsäljningen

TV-serien Cobra Kai har fått fart på försäljningen av ölet Coors Banquet. Foto: Montage.

TV-serien Cobra Kai har nått över 40 miljoner hushåll med sin tredje säsong. Det har också blivit rena jackpoten för det öl som syns i serien.

 

Cobra Kai är serien där huvudpersonerna från kultfilmen ”Karate Kid” dyker upp 30 år senare och givetvis skapas det en ny rivalitet. Det är dessutom fortfarande Ralph Macchio som spelar rollen som spelar Daniel La Russo, vilket är Karate Kids namn i filmerna. Hans ärkefiende var då som nu William Zabka, och den rollen spelas av John Lawrence även den här gången.

Det är framför allt Lawrence som dricker ölet Coors Banquet i serien, och det har märkts på försäljningssiffrorna. Ölet har nämligen ökat med över fem procent sedan tredje säsongen började att visas.

Produktplacering i filmer och serier är vanligt i dag, men enligt Molson Coors, som står bakom ölet, handlar det inte om en betald kampanj den här gången.

– Den här synligheten för ölet är en av de mer överraskande och fantastiska vi varit med om. Vi vet faktiskt inte hur ölet hamnade i serien, säger brand manager Nigel Jones i ett pressmeddelande.

Coors Banquet är ett öl som bryggs i liten skala jämfört med storsäljaren Coors Light, och ölet har ända sedan 1870-talet bryggts enbart i Colorado.

Genom historien har just det här ölet haft en förmåga att hamna i händerna på kända personer. Bland annat ska båda de tidigare amerikanska presidenterna Dwight D Eisenhover och Gerard Ford har valt just det ölet för att ha i Air Force One, presidentens eget flygplan.

Cobra Kai har blivit en riktig succé för Netflix, och med över 40 miljoner hushåll som sett serien, kan man tänka sig att det blir en fortsättning. Det tackar nog inte Molson Coors nej till.