Den totala ölförsäljningen i Australien ger vinster till bryggerierna på 30 miljarder kronor per år. Men nästan 90 procent av de vinsterna hamnar hos två stora företag.
Australien är ett riktigt öldrickarland och inte minst bidrar det ofta varma vädret till att en öl smakar lite extra bra. Under 2018 gav intäkterna från ölförsäljning från bryggerier vinster på nästan 30 miljarder svenska kronor.
Men det är inte speciellt många som får en stor del av den vinsten. Belgiska AB InBev och japanska Kirin tar nämligen hem runt 90 procent av de vinsterna.
Carlton and United Breweries (CUB) gör de största vinsterna och står för 47,7 procent av ölförsäljningen. Det företaget ägs av AB InBev även om flera av deras företag och varumärken känns som mer lokala. På senare år har dessutom CUB köpt upp mindre bryggerier som Yak Ales och 4 Pines.
Lion är den andra jätten på ölmarknaden i Australien och där är japanska Kirin ägare. De har satsat på denna marknad i cirka tio år och även de äger såväl stora som mindre bryggerier.
De har totalt 40, 9 procent av marknaden.
Det största inhemskt ägda ölföretaget är Coopers, som har lite knappt fem procent av marknaden. I fjol var det första gången på 24 år som Coopers sålde mindre öl än året innan.