Två tjänster försvinner när Brygghuset Finn gör om i sin organisation. Pandemin och minskad försäljning till restauranger ligger bakom förändringen.
Brygghuset Finn från Landskrona har vuxit snabbt och tillhör de svenska småbryggerier som säljer mest öl på Systembolaget. Men även här har förstås pandemin varit en utmaning och nu tar man konsekvenserna av det.
Två tjänster försvinner nämligen, och det handlar då om sälj och marknadsföring som ska skötas på annat sätt.
– Vi önskar förstås att vi inte haft behövt göra det här men vi fick inte budgeten att gå ihop. I den bästa av världar hade de båda kunnat fortsätta, säger vd Joacim Larsen i en kommentar.
De som nu lämnar sina tjänster är Mats Hägerfors, sälj- och marknadschef och en av Beernews mest fotograferade personer de senaste åren, samt Sara Wångmar som bland annat varit ansvarig för bryggeriets nya design. Det gör att åtta personer nu blir sex på bryggeriet. Försäljning och marknadsföring kommer i stället att skötas via externa kontakter.
– Vi har en bra försäljning till Systembolaget men vi har tappat en hel del evenemang på grund av pandemin, såväl studentfester och företagsarrangemang som ölfestivaler, säger Larsen.
Han pekar på att restaurangernas utsatta situation även påverkar landets bryggerier, och Brygghuset Finn har haft stort fokus på att nå ut via restauranger.
– Restaurangerna lider och det märks i vår försäljning till dom. Sedan har vi flera vägar än restaurangerna att gå för att möta situationen. Vi är ändå hoppfulla för framtiden och vi hoppas att evenemangen kommer tillbaka så fort som pandemin är över, säger Larsen.