Mycket kan sägas om tysk öl. Men den får inte beskrivas som hälsosam på etiketter. Det har Högsta domstolen i Tyskland slagit fast.
Diskussionerna har pågått i tre år. Det hela började med att bryggeriet Leutkircher använde ordet bekömmlich (hälsosam) i sin annonsering för ett öl.
Sociala myndigheter reagerade på annonsen och ville ha ett förbud. Via flera olika instanser har myndigheten fått rätt, men bryggeriets ägare Gottfried Härle har hela tiden överklagat.
Men nu har alltså även Högsta domstolen sagt sitt och ger myndigheten rätt. Ordet hälsosam får inte finnas med i reklam för öl och nu kan inte Härle driva frågan längre.
Högsta domstolen hänvisar till att ordet hälsosam skulle innebära hälsofördelar och menar att det bryter mot EU:s regler för alkoholreklam.
Detta gäller för alla tyska bryggerier i fortsättningen, och lär inte vara aktuellt heller för bryggerier i andra EU-länder.