Nolia Beer blev en lyckad ölmässa i höstas. Nu är siktet inställt på en dubblering av både antal bryggerier och besökare.
Mässan genomfördes för första gången i Umeå i höstas, och intrycken från det har gett mersmak.
– Vi har fått otroligt bra respons och det är många på stan som pratar gott om oss, säger Susanne Wikström, eventkoordinator på arrangerande Nolia.
Till hösten ska mässan, som genomförs 20-21 oktober, växa. Tio bryggerier ska bli 20, varav 14 redan är klara. Lägg därtill ett större antal importörer jämfört med i fjol.
– Jag tror den kan bli ganska stor. Vår tanke är att göra mässan större utan att få storhetsvansinne. Vi vill inte göra den alltför stor redan år två, säger Wikström.
Även när det gäller antalet besökare finns stora förhoppningar om en ordentlig ökning. Fjolårets 2000 besökare på två dagar kan bli det dubbla.
– Det känns som att det kan bli 3500-4000 besökare, säger Wikström.
En nysatsning i höst blir den branschdag som genomförs på fredagen. Där kommer troligen branschfolk från hela norra Sverige att bjudas in till bland annat en föreläsning där kunskapen om öl ska förbättras. Det är också klart att festivalölen blir ett samarbete mellan Beer Studio och Sigtuna.