Ölsajten Untappd köper upp BeerAdvocate. Till stor del beror det på att BeerAdvocate kämpat med ekonomin under senare år, men båda sajterna ska leva vidare.
BeerAdvocate grundades 1996 och var länge en viktig ölsajt för de mest intresserade. I början av 2000-talet var BeerAdvocat och Ratebeer de två största konkurrenterna, men under de senaste tio åren har Untappd sprungit förbi och är i dag den klart mest populära sajten för öldrickare. Dessutom har Untappd lyckats nå ut bredare än bara till de mest ölintresserade runt om i världen.
Untappds uppköp innebär att BeerAdvocate kan leva vidare, och båda sajterna ska fortsätta att existera. I takt med att annonsintäkterna till BeerAdvocates magasin minskat, har det också blivit svårare att få sajten att leva vidare på egen hand.
För ett par år sedan blev det stor uppståndelse när AB InBev-ägda ZX Ventures köpte upp Ratebeer. Den här affären lär inte mötas av samma negativa uppståndelse, då Untappd är privatägt och inte har några stora företag i ryggen.
Det återstår att se i vilken utsträckning som de båda sajterna ska samarbeta, men klart är att affären säkrar framtiden för BeerAdvocate.