Uppsala Brygghus har köpt upp Upp Brewing. Men det blir ingen komplicerad flytt av utrustningen – Upp hyrde redan in sig i Uppsala Brygghus lokaler.
Inte ens nya rör behövde dras om när Uppsala Brygghus köpte Upp Brewing i april. Bryggerierna samarbetade intimt tidigare och när situationen blev för tuff för Upp i och med pandemin så blev Uppsala Brygghus en naturlig köpare.
– De har haft det tufft som alla andra i de här tiderna och inte fått det lyft som de önskade, säger Stefan Öström på Uppsala Brygghus.
– Vi hade ett samarbete med dem och har delat lokal. De hyrde in sig i ett hörn och var till och med inkopplade på vårt kylssystem. Så det var ett smidigt övertagande tekniskt.
Uppsala Brygghus kommer att fortsätta att producera öl under varumärket Upp Brewing, även om det kan bli lite förändringar.
– Vi ser möjligheter att göra andra grejor där som vi inte gör idag och inte passar in i vårt eget sortiment.
Även Uppsala Brygghus har haft ett tufft år under pandemin, där en stor försäljning till krogar och restauranger försvann på en dag.
– Ja, vi ska inte sticka under stolen med att vi hade en dramatisk nedgång förra våren med en tvärnit på krogsidan, där vi hade en stor andel. Men jag tycker att det har lättat en del nu, berättar Stefan Öström.
Precis som många andra bryggerier vände sig Uppsala Brygghus mot Systembolaget när krogförsäljningen försvann.
– Vi hade en del på Systembolaget innan, men vi har successivt fått fler butiker under året. Från tre butiker till tio. Så det har väl gått bra. Sen fick vi in öl i tillfälliga sortimentet, en berliner weize som gick ut till 140 butiker och det har varit stor efterfrågan på vår nysläppta IPA, Naja, och det är ju också positivt, avslutar Öström.