AB InBev tappar i försäljning av sina mest sålda öl. Men de uppköpta bryggerierna går som tåget och växer snabbt på marknaden.
Det är siffror från det första kvartalets försäljning i USA som visar att de största ölföretagen får kämpa rejält för att få sin öl såld. Bäst av jättarnas öl går det för Miller Lite som säljer lika mycket som i fjol. Coors Light tappar fyra procent av sin volymförsäljning och Bud Light tappar 6,3 procent.
Men det som går bra för AB InBev, som bland annat producerar Budweiser och Bud Light, är de bryggerier som köptes upp för några år sedan. Där har men via olika nya sätt att jobba kunnat öka produktionstakten och även försäljningen går snabbt åt rätt håll.
Så här har försäljningen ökat för en del av de AB InBev-ägda bryggerierna. Procenten anger skillnad i försäljning under januari till mars 2019, jämfört med samma period 2018.
Breckenridge + 89,5 procent
Golden Road + 68,7 procent
Elysian + 26,8 procent
Four Peaks +20,7 procent
Karbach +19,8 procent
10 Barrel + 16,3 procent
Även Wicked Weed har ökat sin försäljning rejält, och nådde 40 procent av fjolårets försäljning under årets tre första månader.