Ölet Dead Head har varit en succé för Morgondagens Bryggeri. Men nu kräver ett amerikanskt bryggeri att namnet på ölen ska ändras.
Morgondagens Bryggeri ligger i Hamburgsund på Västkusten och har sitt bryggeri kombinerat med ett ekologiskt kafé. På senare tid har ölen funnits på pubar i Göteborg och betygen från öldrickarna har varit riktigt bra. Inte minst för ölet Dead Head, som är en berliner weisse med smak av hallon och lakrits, precis som de klassiska dödskallarna som finns i godisbutiker.
Men nu är frågan om Jonas Gustavsson tvingas byta namn på ölet. I alla fall har man fått krav på det från amerikanske Destihl Brewery från Illinois i USA.
– Jag tycker mest att det är tramsigt och tråkigt, säger Gustavsson.
I ett mail förklarar det amerikanska bryggeriet att de förväntar sig ett namnbyte inom en till två månader, då man har varumärkesskyddat namnet Deadhead. Man förklarar att man planerar att göra en serie med olika india pale ales med namnet Deadhead.
– Jag har kollat med Patent- och Registreringsverket och där är inte namnet skyddat. Jag tänker bara sälja mitt öl i Sverige. Kollar man på Untappd så finns det fem andra öl från andra bryggerier som har det namnet, så jag förstår inte riktigt problemet, säger Gustavsson.
Han funderar nu istället på att varumärkesskydda Dead Head i Sverige, men är medveten om att det är en ganska långdragen process.
– Det är trist att det ska vara så här i en bransch som brukar vara så vänskaplig, säger Gustavsson.
Han ska nu fundera på vad hans nästa steg blir i frågan och vill inte ändra sitt namn om han inte tvingas till det.