Amerikanska öldrickare får betala rejäla överpriser för öl, enligt en rapport från USA:s finansdepartement.
Med två stora företag som dominerar ölmarknaden i USA ligger priserna på öl högre än de hade kunnat göra en situation med bättre konkurrens.
I rapporten från USA:s finansdepartement kommer man fram till att konsumenterna betalar motsvarande 4,5 miljarder kronor för mycket för sina Coors och Budweiser.
Rapporten är en del i ett större initiativ från den amerikanske presidententen Joe Biden, där syftet är att undersöka hur konkurrensen fungerar på en rad områden. Bland dem då öl, vin och sprit.
AB Inbev och Molson Coors har tillsammans två tredjedelar av den amerikanska marknaden, en konkurrenssituation som finansdepartementet beskriver som ”mycket koncentrerad”.
En orsak till att priserna hålls uppe är, enligt rapporten, förlegade lagar i delstaterna som gör att tillfälliga prissänkningar blir svåra att genomföra.
Varje prissänkning måste aviseras i förväg och det pris som anges måste sen hållas i minst 30 dagar. Och eftersom siffrorna är publika kan konkurrenter koordinera sina priser.
Det amerikanska finansdepartementet rekommenderar i sin rapport delstaterna att se över sina lagar för att minska den konkurrenshämmande effekten och öka konkurrensen.