Förhandsgranskning och utbildning minskar antalet felaktiga annonser och inlägg om alkohol i sociala media. Det konstaterar Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström i sin årsrapport för 2018.
Grundström har haft funktionen sedan 2011 och ser att saker och ting går åt rätt håll när det gäller alkohol i sociala media och även i annan annonsering.
– Sedan jag började är det en tydlig skillnad, det går helt klart åt rätt håll.
Han jobbar med utbildning för medlemmarna i Sveriges Bryggerier och Sprit- och Vinleverantörsföreningen och det är tydligt att deras medlemmar står för allt färre ärenden som ska granskas.
– Fler och fler tycker det är bra med min förhandsgranskning och jag gör sådana flera gånger i veckan. Det tror jag har bidragit till färre anmälningar, säger Grundström.
Cirka 200 personer från medlemsföretagen går varje år utbildningar för att lära sig mer om annonsering och marknadsföring och det bidrar förstås också till den positiva utvecklingen.
Grundström följer också utvecklingen i Norge, där till exempel bryggerier inte längre får kommunicera alls om öl till sina följare. Enda undantaget är om man gör det på ett annat språk och riktar sig på utländska kunder.
– Det är en väldigt märklig lag om du frågar mig. Det som händer då är att annonsörerna flyttar utomlands och då får du en helt annan reklam än i dag, säger Grundström.
Han berättar att en liknande förändring även har utretts i Sverige.
– Det var uppe förra våren då det gjordes en utredning. Men den fick väldigt hård kritik av flera remissinstanser och har inte tagits vidare. Jag tror inte heller att det skulle hålla rent juridiskt, säger Grundström.