De har varit vänner sedan de var i treårsåldern och har följts åt genom livet sedan dess. 2013 grundade de bryggeriet som bär deras respektive efternamn. Med London Black har de lyckats skapa ett hajpat flaggskeppsöl i en otippad genre som tagit hemstaden och hemlandet med storm. I förra veckan besökte Paul Anspach och Jack Hobday Stockholm och Göteborg.
Londonbryggeriet Anspach & Hobday grundades 2013 av Paul Anspach och Jack Hobday. Två hembryggare och vänner sedan de bokstavligen talat gick i förskolan. Det första ölet de gjorde som bryggeri hette The Porter, en helt traditionell porter på 6,7%, som länge var deras storsäljare. Men under pandemin hände något som skulle göra att bryggeriets ryktbarhet växte ytterligare.
När London, och Storbritannien, hamnade i lockdown beslutade sig Paul, Jack och huvudbryggaren Daniel Gambino att försöka utveckla en alkoholsvagare (“more sessionable”) version av ölet – London Black.
– Vi var nöjda redan med vår första version av ölet, men vi fick aldrig ut det på marknaden eftersom Storbritannien hamnade i lockdown och pubarna stängde. Det gjorde att vi kunde fortsätta fila så att det blev ännu bättre. London Black är det enda bra som kom ur pandemin, konstaterar Paul Anspach i källaren på Haket i Göteborg, dit podden Ölpölen har bjudit in Paul och Jack för ett liveevent inför publik och en poddinspelning.
Länge fanns bara London Black på fat och servades då som en nitro, precis som Guinness – som på sätt och vis är ölets förebild trots att London Black.
Efterfrågan på London Black ökade i London och sedermera i stora delar i Storbritannien, och på självaste St. Patrick’s Day förra året lanserade man för första gången London Black på nitro-burk. Men man var inte redo för efterfrågan. Ölet tog slut gång på gång efter att Anspach & Hobday också hade börjat exportera till olika olika europeiska länder, däribland Italien, Nederländerna och Finland. Några år tidigare hade man varit tvungna att flytta den största delen av produktionen från The Beer Mile i Bermondsey (där de fortfarande har kvar sitt charmiga taproom The Arch House) till Croydon.
Förra året exploderade dessutom tiktok-fenomenet “split the G” där Guinness plötsligt blev superhett, vilket ledde till att Guinness ransonerades på brittiska pubar. Många valde då att ta in London Black istället.
– Vi gör omkring 600 000 liter öl om året, och ungefär 80 procent av det utgörs av London Black. Vi tror, och hoppas, att vi snart kommer att vara den största producenten av porter i London. Det vill säga att vi går om Fuller’s, säger Jack Hobday.
London Black skulle ha lanserats på Systembolaget i det tillfälliga släppet samma dag som Ölpölen presenterar Anspach & Hobday, den 21 mars, men på grund av en försening på ett par dagar, blev ölet framskjutet till Systembolagssläppet den 11 april.
Till Akkurat i Stockholm den 20 mars och Haket den 21 mars hade dock Paul och Jack tagit med sig ett antal öl som serverades på fat och cask. Förutom London Black också andra coreprodukter som sitt The Ordinary Bitter, The IPA och The Smoked Brown. Dessutom den ovanligare och mer exklusiva saisonen Arch House Mixed Fermentation Saison.
– Jag tror att vår italienska importör beskrev vår filosofi på det mest effektiva sättet. Han sa att vi brygger traditionell öl på ett modernt sätt. Det är ett väldigt enkelt sätt att uttrycka det på, men vi skriver under helt på det, säger Paul Anspach.
Utöver sin kärlek för traditionella brittiska ölstilar med en subtil twist, är bryggeriet också fascinerade av den belgiska och den tyska ölkulturen i synnerhet.
– Visst lät vi oss inspireras av den amerikanska craftbeervågen när den kom till Storbritannien, men det finns andra som gjort det mer ingående. Vi har vår nisch. Det finns en anledning till att traditionella ölstilar hängt med så länge, de är de bästa, säger Jack Hobday.
Paul Anspach tar vid:
– Vi leker med traditionella stilar, som vi har en djup respekt för. Sedan försöker vi presentera dem på ett samtida sätt, i allt från bryggning, design och marknadsföring. Vi försöker undvika kortsiktiga modeflugor och gör vad vi verkligen vill och tycker om själva.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
