AB Inbev-ägda Stella Artois vill att pubkunderna ska bli artigare. Så nu har Stella döpts om till Stella Please och den som är artig får rabatt.
Stella Artois har i samarbete med YouGov gjort en undersökning bland serveringspersonal och 71 procent sa då att de hade stött på otrevliga kunder, särskilt efter restriktionerna släpptes och pubarna fick öppna igen.
Därför lanserar nu Stella Artois ölet med samma namn under ett nytt namn, Stella Please.
Namnändringen är bara tillfällig under december, men den som är duktig i baren och ”Can I have a Stella, please?” i stället för något bryskare får en rabatt på en pund, eller runt ett dussin svenska kronor.
Kocken, krögaren och tv-personligheten Marco Pierre White har anlitats för att marknadsföra kampanjen.
– Genom åren har jag många gånger sett mina arbetskamrater när de möta ohyfsat och onödigt beteende från kunder. Så nu inför julen är det med stolthet som jag står upp tillsammans med branschen för att be folk att vara artigare, säger han.
Tim Ovadia på Stella Artois uttalar sig också:
– Vi ville uppmärksamma vad serveringspersonal får stå ut med vid den här tiden och våra efterforskningar visar hur lite vänlighet det krävs för att göra det lättare för dem.
Nu är kampanjen begränsad till England och fem pubar där. Men det går förstås att vara artig mot serveringspersonal ändå, här hemma.
Läs mer här.