Varm sommar och fotbolls-VM. Då tog Spendrups försäljning ordentlig fart och det handlade inte bara om öl.
Sommaren var en enda stor värmebölja på de flesta håll i Sverige, och det märktes också på försäljningen hos Spendrups. Inte minst ökade försäljningen av alkoholfri öl rejält, om än från låga nivåer.
– Det kan nog handla om att i värmen vill man inte dricka starköl mitt på dagen. Den alkoholfria ölen har gått jättebra, säger presschefen Rose-Marie Hertzman.
Carlsberg är marknadsledande när det gäller alkoholfri öl i Sverige och de noterade också en ökning under den gångna sommaren. Men Spendrups är nöjda med sin 59-procentiga ökning.
Även annan dryck hade ordentlig fart under sommaren.
– Jag tror att det framför allt handlar om vädret, men även om fotbolls-VM. Kolsyrat vatten har gått upp med 40 procent och det har mycket med värmen att göra, säger Hertzman.
Så här har ökningarna sett ut för Spendrups under den gångna sommaren, från maj till augusti. Siffrorna jämförs med samma period i fjol.
Alkoholfri öl: + 59 procent
Lättöl: + 7 procent
Folköl: 5 procent
Starköl: 9 procent
Cider: 36 procent
Läsk: 37 procent
Kolsyrat vatten: 40 procent
Stilla vatten: 19 procent