Konsumentverket vill förbjuda bryggerier från att berätta om vilken mat som passar till deras öl i sociala medier. Något som Poppels tänker ta strid om.
I ett pågående tillsynsärende menar Konsumentverket, enligt ett pressmeddelande från Poppels, att inlägg med öl och mat från Poppels i sociala medier strider mot bildregeln, något som Poppels bestrider. Bryggeriet anser att bilderna är återhållsamma och inte utgör något hot mot folkhälsan.
– Drycken framhålls som en del av en måltid och ett sammanhang vilket är positivt – inte negativt – för folkhälsan, skriver Poppels i ett pressmeddelande.
Man framhåller dessutom det faktum att mat dessutom är ett krav för att få serveringstillstånd och att Systembolaget gärna kommunicerar kombinationen av alkohol och mat.
– Konsumentverkets tolkning innebär en allvarlig och oacceptabel inskränkning i den rätt vi har som företag att ansvarsfullt kommunicera om våra produkter, säger Mats Wahlström, vd på Poppels Bryggeri i pressmeddelandet.
– Med stöd av Alkoholgranskningsmannen och vår branschförening Sveriges Bryggerier har vi därför beslutat att bestrida Konsumentverket. I det fall Konsumentverket vidhåller sin tolkning välkomnar vi en rättslig prövning.
Poppels varnar också för att konsumentverkets tolkning skulle innebära att konkurrenter från andra EU-länder får en konkurrensfördel eftersom de inte behöver följa de svenska reglerna och i realiteten blir det ett exporthinder.
Alkoholgranskningsmannen och Sveriges Bryggerier stödjer bryggeriet.
– Poppels strider för alla svenska bryggerier när de ifrågasätter Konsumentverkets bedömning. Därför har vi på Sveriges Bryggerier tillsammans med vår styrelse fattat beslutet att stötta Poppels hela vägen, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
– Myndighetens tolkning är ett hot mot den svenska bryggerinäringen, som i praktiken inte skulle få berätta om sina varumärken på samma sätt som sina utländska konkurrenter, fortsätter hon.