Det går att växa rejält även efter många år i branschen. Det visar Dogfish Heads senaste försäljningssiffror.
Dogfish Head från Milton i delstaten Delaware startades redan 1995 och var i fjol rankat som USA:s 14:e största bryggeri.
Men varken storleken eller antalet år i branschen har hindrat bryggeriet att växa rejält. Hittills i år är försäljningen hela 20 procent bättre än under fjolåret.
Bakom framgången finns flera faktorer, men framför allt handlar det om två nya öl. Flesh & Blood IPA och SeaQuench, en suröl på 4,9 procent, har sålt cirka dubbelt så mycket som bryggeriet hade planerat. Dessutom har man sålt riktigt bra av sin 60 Minutes IPA när den släppts i tolvpack.
En annan förklaring är att Dogfish Head började att sälja öl på burk i november i fjol.
Ägaren Sam Calagione säger till sajten Brewbound att han är lite generad över att burksatsningen dröjde så länge, och han konstaterar att utan brukarna hade säljökningen varit sex-sju procent och inte 20 procent.
Dogfish Head bryggde i fjol drygt 27,3 miljoner lite öl. Om säljtakten håller i sig under 2017 tror Calagione att man landar på drygt 32,7 miljoner liter.
Företaget lär växa även i fortsättningen, då det planeras för lansering i ytterligare ett antal stater de närmaste åren.