BIldspel
North Coast Brewing startade som en bryggerpub I Fort Bragg redan 1988.
Jazz har varit viktigt i många år för North Coast Brewing. Genom åren har man skänkt miljoner till olika musikprojekt.
North Coast Brewing grundades redan 1988 som en bryggeripub. I dag distribueras man till 48 olika delstater i USA samt till Europa och andra delar av världen.
En av framgångsfaktorerna ska enligt bryggeriet vara att man struntar i trender.
– Vi undviker det och det gör att våra supportrar lita på våra produkter och vår stabilitet, säger vd Sam Kraynek till sajten Forbes.
Lite samma sak är det kanske när det gäller musikintresset på bryggeriet. Jazzen är kanske inte det mest hajpade just nu, men musikstilen har en trogen supporterskara och det är kvalitet som gäller om man ska nå framgång.
Via olika projekt har North Coast skänkt över 1,5 miljoner dollar, nästan 15 miljoner kronor, till olika jazzprojekt genom åren. Bland annat sponsrar man flera olika jazzfestivaler i Kalifornien och Oregon.
Men jazzintresset har också skapat problem för bryggeriet. Ölet Brother Thelonious har varit en stor succé för bryggeriet och på etiketten syns jazzmusikern Thelonious Monk med en öl i handen. Ölet började att bryggas 2007, togs bort från marknaden en tid och gjorde sedan comeback. Vid comebacken hävdade Thelonious Monks son att man inte längre hade något avtal gällande etiketten.
Lösningen här blev också pengar till jazzen. En del av pengarna från ölet går nämligen till den utbildningsfond som skapats av Monterey Jazz Festival.
Bara i fjol lade North Coast 226 000 dollar på välgörenhet och utöver jazzen har man också bland annat skänkt pengar för att underlätta livet för däggdjur som lever i havet.