Efter drygt 20 år vill Ahlafors fortfarande växa och brygga mer. Samtidigt är en föryngring på gång.
Ahlafors var ett av de riktigt tidiga bryggerierna i Sverige. 1996 startades bolaget, men gänget bakom bryggeriet har en historia som går längre tillbaka än så.
– Vi var några familjer som flyttade in i nya radhus här 1976. Under 80-talet började vi att umgås mer, vi tog en grogg och spelade V 75, berättar Christer ”Cralle” Sundberg.
Gänget byggde sedan en bastu och där dracks det en del öl. Det var då som tankarna på att göra sin egen öl föddes.
– Lokalerna vi har nu stod tomma och vi såg en potential i det, säger Sundberg.
1994 ordnade man ett möte där folk kunde få satsa 5000 kronor vardera i bryggeriet. Intresset var jättestort, 180 aktieägare fick man och det gav nästan en miljon på banken.
För pengarna kunde man bland annat köpa ett bryggverk från Källefalls Bryggeri i Tidaholm. Nu saknades egentligen en bit i pusslet.
– Ingen av oss visste hur man brygger öl, säger Sundberg med ett skratt.
Men det löste sig också bra. Under de första åren var det Patrik Holmqvist, numera på Nils Oscar, som bryggde ölen.
– Han kom från Kärrefall och var med oss i två år. Det var han som stod för ölkunskapen här, säger Sundberg.
I dag bryggs det öl på samma bryggverk som för 20 år sedan, man mäskar in cirka 2200 liter varje gång.
Under de 20 åren har det varit mer eller mindre en revolution inom svensk öl. Det har förstås också påverkat konkurrensen.
– Det har varit en fantastisk utveckling. När vi började fanns det inte tio julöl på Systembolaget, och folk köpte backar av vårt öl. I dag är det 60-70 julöl och då köper folk några flaskor av varje sort, säger Sundberg.
Han har varit ansvarig för bryggeriet tillsammans med Mats Pihl, men säger att man har ganska lösa roller där alla är med och bestämmer.
Genom åren har det hänt en hel del nya saker på bryggeriet. Cidertillverkningen har blivit en framgång och bland annat exporteras det en hel del till Skottland. Man ska byta flaskor från 50 centiliter till 33 centiliter, det bryggs folköl, och det ska jobbas med en säljorganisation som ska bidra till att dubbla produktionen.
– Vi behöver producera mer, samtidigt har det blivit tuffare för oss att komma in på krogarna i Göteborg. Det går bättre härute och mot Kungälv.
Ett problem är att de flesta herrarna börjar bli lite till åren.
– Vi är som en egen pensionärsförening här på bryggeriet, säger Sundberg.
Nu försöker man få till en föryngring i bryggeriet.
– Det blir tuffare när man blir äldre. Det är definitivt en generationsväxling på gång.