”Vi ser ingen ökad gränsförsäljning”

Trots att gränshandelskedjan Calle rapporterar om ökande försäljning till svenska kunder, ser organisationen Sveriges Bryggerier ingen motsvarande ökning i exporten av svenskt öl.

Gränshandeln i Tyskland har länge varit en populär destination för svenskar som vill köpa billig öl och sprit. Kedjan Calle har tidigare rapporterat om en återhämtning efter en lång period av minskande försäljning. I deras gränsbutiker har ölinköpen bland svenska kunder ökat med nästan tio procent jämfört med 2023.

– Pandemin var en stor utmaning för gränshandeln och det har tagit tid att få tillbaka de svenska kunderna på grund av den svaga kronan och höga drivmedelspriser. Nu ser vi dock en tydlig återkomst, vilket till stor del beror på de stigande konsumentpriserna i Sverige, säger Jacob Gjørtz, marknadsdirektör på Calle.

Men bilden delas inte av branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Johanna Lagerman som är statistikansvarig på organisationen ställer sig frågande till Jacob Gjørtz uppgifter. 

– Våra medlemsbryggerier ser ingen ökning av exporten till gränshandeln. Tvärtom har svensk öl tappat stora volymer på exportmarknaden sedan pandemin. Ackumulerat i år jämfört med 2019 bedömer vi att gränshandeln av öl och cider minskat med så mycket som upp till 60 procent, säger Johanna Lagerman.

Hon tror att det kan vara förändringar i efterfrågan som gör att svenska öl inte gynnas av gränshandelns uppsving. Trots att Calles siffror pekar på en ökning av svenska kunder tycker hon att det är oklart vad de i så fall köper.

– Om svenskarna köper svensk öl och cider i Tyskland borde vi se det i våra exportsiffror, men det gör vi inte. Det kan mycket väl vara så att de svenska kunderna handlar mer av de danska och internationella märkena, säger Johanna Lagerman.

Gränshandeln i Tyskland omfattar ett trettiotal butiker, bland annat kedjorna BorderShop, Calle, Fleggaard och Citti. Jacob Gjørtz på Calle med nio butiker, hävdar dock att de svenska kunderna fortfarande föredrar att köpa med sig svensk öl.

– Våra butiker säljer de ölmärken som svenska kunder efterfrågar mest. Topp tre bland de svenska kunderna är Norrlands Guld, Mariestads Export och Åbro Bryggmästarens Premium, säger Jacob Gjørtz.

Om man tittar på trenden över tid så ser Björn Trolldal, forskare vid Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN), en långsiktig utveckling där svenskarnas alkoholinköp minskar i både Sverige och utomlands.

– Alkoholkonsumtionen har sjunkit med ungefär tio procent de senaste tio åren, säger Björn Trolldal. Och det är framför allt resandeinförseln som har minskat, vilket också har påverkat gränshandeln.

Enligt CAN:s Monitormättningar minskade svenskarnas totala alkoholkonsumtion med 2,7 procent under 2023, den största årliga minskningen någonsin. Resandeinförseln minskade i sin tur med 11,2 procent. 

Johanna Lagerman menar att pandemin bidrog till att bryta invanda mönster, vilket har lett till att fler nu köper sin öl på hemmaplan istället för utomlands.

– Jämfört med innan pandemin ser vi en ökning av försäljningen av öl på Systembolaget med 14 procent. Vi har haft en svag svensk krona under en tid vilket säkert bidragit till begränsad gränshandel, men vi ska komma ihåg att det har skett alkoholskattehöjningar både 2023 och 2024 – om svenska valutan stärks och ekonomin förändras kan det gå fort.

Tror du att Calles uppgifter om ökad tillströmning av svenska kunder kan vara en första indikation på ett trendbrott?

– Om gränshandeln verkligen börjar ta fart igen borde vi snart se det i våra siffror. Men än så länge har vi inte sett någon tydlig ökning. Det återstår att se vad som händer framöver, säger Johanna Lagerman.

Svensk hantverksöl har en marginell roll i gränshandeln, där det traditionellt är produkter från stora bryggerier som Spendrups, Åbro, Carlsberg Sverige och Krönleins som dominerar. Butikskedjan Calle har valt att inte inkludera svenska hantverksöl i sitt sortiment och enligt Jacob Gjørtz beror det på bristande efterfrågan från svenska kunder.

– Vi för ett urval av utländska specialöl, men efterfrågan på svenska hantverksöl är inte tillräckligt hög. Vi följer dock marknaden noga och kan snabbt anpassa oss om trenden förändras.

Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.