New Belgium firar Jordens dag i morgon genom att släppa en synnerligen vidrig öl. Gjord som om domedagen redan var här.
Jordens dag, eller Earth Day, har firats sen 1970-talet, men troligtvis har ingen gjort en öl gjord med de förutsättningar som kan förväntas finnas om det går riktigt illa med miljön. Nu har New Belgium gjort det och den släpps inom kort under namnet Fat Tire: Torched Earth Ale.
Bryggeriet beskriver den som ”en mörk brödaktig vätska med rökiga aromater som sannolikt inte kommer att vinna några utmärkelser”. Och det kanske man inte kan vänta sig av en öl gjord med maskrosor utöver humleextrakt.
Utöver ogräs och extrakt använde New Belgium rökig malt för att efterlikna omfattande skogsbränders påverkan på vattnet,
Fat Tire: Torched Earth säljs främst genom New Belgiums egna försäljningsställen i Fort Collins och Asheville, men kommer i viss mån finnas tillgänglig för försäljning på nätet.
Videon visar hur ölet kom till.
Samtidigt startar New Belgium även en kampanj för att försöka påverka USA:s största företag på Fortune 500-listan som inte har en klimatplan som innebär nollutsläpp år 2030.
För att hjälpa till med det så har bryggeriet skapat en webbplats som där besökarna kan se vilka företag på listan som har och inte har någon klimatplan så att de kan trycka på de företag som inte har det.
Redan förra året blev Fat Tire, New Belgiums storsäljare USA:s första certifierade koldioxidneutrala öl och företag lovade då att inte ha något nettoutsläpp alls 2030.
– Om du inte har en klimatplan, så har du ingen affärsplan, sa New Belgiums VD Steve Fechheimer då och fortsatte:
– Aggressiva åtgärder för att hjälpa till med att lösa klimatkrisen är inte bara ett brådskande miljö- och ett socialt imperativ – det är också en bra idé för företag som vill skapa långsiktigt aktieägarvärde, konkurrera med rivaler som Kina och skapa välbetalda jobb här hemma . Som ett medelstort företag kan Nya Belgien bara ha en medelstor påverkan. Vi behöver ha med fler av de stora killarna.
Läs mer på American Craft Beer.