Weeping Willows och Nynäshamns Ångbryggeri har samarbetat för att ta fram en ny öl. Och det är inte för pengarna de gör det, vinsten ska nästan bokstavligt talat kastas i sjön. Östersjön mer specifikt.
Den svenska indierockgruppen Weeping Willows är inte helt ny i ölsammanhang. Tillsammans med Trädskogens Bryggeri gjorde de ett öl som bar gruppens namn för några år sen, men Trädskogens avvecklade verksamheten och gruppen har jagat ett nytt bryggeri att samarbeta med.
– De råkade berätta det för Jugge Hasselqvist på Oliver Twist i Stockholm och då föreslog han oss. Det roliga är att de inte hade kunnat tänka sig att vi skulle vilja göra öl med dem, men det vill vi förstås. De är otroligt ödmjuka, säger Marcus Wärme på Nynäshamns Ångbryggeri.
Det här var i våras och sedan dess har de hängt och lärt känna varandra. Förutom att öl och musik binder dem samman har de även ett stort intresse för Östersjön och dess välmående. Så när en gemensam öl kom upp hade de samma utgångspunkt.
– Det var inte för att tjäna pengar, vinsten ska gå till någon form av miljöprojekt. Vi kommer att skänka fyra kronor per såld flaska, berättar Marcus.
Vad pengarna ska gå till är inte klart, men eftersom gänget i Weeping WIllows känner Martin Falklind, som gjort SVT-dokumentären Fiskarnas rike, har de fått med honom i en jury tillsammans med gruppen och bryggeriet. Falklind ska först plocka fram en lista med fyra förslag som sen han och resten av juryn sen ska välja en ifrån.
– Men det ska vara nåt som ger ett konkret som man kan se resultatet av. Vi vill kunna visa att det händer nåt också.
Redan nu har 8000 liter producerats av Weeping Willows Winter Warmer, som ölet heter, inför lanseringen på Systembolaget i december. Det betyder 64000 kronor till Östersjön. Men det stannar inte där.
– Det är ju inte så att vi inte kan brygga mer. Butikerna har redan börjat beställa och den har redan gått iväg till en hel del butiker där den inte ens borde vara, säger Marcus.
Weeping Willows Winter Warmer är ett säsongsöl och Marcus säger att han tänker sig att det ska återkomma nästa höst, men därmed inte sagt att samarbetet går i dvala under sommaren. Det kan bli nåt annat till våren.
– Det är absolut möjligt med en ny öl till våren, faller det här ut väl finns inget som säger att vi inte gör en uppföljare. Men inga recept har diskuterats än, bara inställningen till det. Vi vill gärna vill skänka pengar varje år.
Det är Andreas Klässman på Nynäshamns som ligger bakom receptet till vintervärmaren och öltypen är dunkel.
– Det är en mörkare lageröl på 5,6 procent som är dekoktionsmäskad. Inget publikfriande öl direkt, men de är väldigt ölintresserade i gruppen och Niko Röhlcke, som har tyskt påbrå, gillar tyska stilar. Den skolan gillar vi också och vi har tagit fram en öl som vi tycker om att dricka.
– Det roliga var att gruppen verkligen var med vid bryggningen, de satte inte bara sitt varumärke på ölet. De var med och bryggde och de var med och städade efteråt. I vanliga collabs brukar man mäska in, hälla i lite humle och sen gå och ta en bärs när bilderna är tagna och låta nån annan stackare sköta resten.