Bildspel
Den nya utrustning gör att Pontus Henningsson inte har så mycket plats i bryggeriet, men han är ändå väldigt nöjd med att kunna brygga mer öl.
Samma lokal men större kapacitet. Med Sahtipajas bryggverk installerat satsar Wet Whistle offensivt i Landvetter utanför Göteborg.
Det var under hösten 2017 som Wet Whistle började att brygga öl och då skedde det i ganska liten skala.
Men nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen. Under hösten köpte man nämligen in såväl bryggverk som tankar och buteljeringsutrustning från Sahtipaja i Sätila.
– Vi var tvungna att ta ett steg framåt, annars hade vi inte orkat med. Det här blir ett stort steg för oss men samtidigt är det inte slutmålet med verksamheten, säger Pontus Henningsson.
Han kommer nu ocks att jobba heltid med bryggeriet, medan de andra delägarna Peter Edlund, Ola Ljungkrona och Juha Rosenström fortsätter med andra jobb.
– Jag var konsult inom verksamhetsutveckling men nu vill jag göra det här.
Lokalen är fortfarande den samma och det finns inte en massa utrymme över när all den nya utrustningen nu är på plats.
– Det är lite trångt med det går ändå att jobba här. Jag gillar öl och jag tycker om att skapa saker och att lära mig processer, säger Henningsson.
De första ölen är bryggda och nu är målet att också sälja mer öl. Man finns på en del lokala restauranger och dessutom på Systembolaget i Mölnlycke. De fyra öl som ska utgöra basen i produktionen blir en india pale ale, en klassisk american pale ale, en imperial stout och en ljus belgare med saisonjäst.
– Vi tittar även på att ta fram en lager. Målet just nu är att brygga 40 000 liter per år. Vi siktar på att basutbudet ska komma upp i volym på Systembolaget och att sedan också hitta nya samarbeten, säger Henningsson.
De nya kontakterna går framåt och det finns ett intresse på ganska många håll. FörWet Whislte innebär också expansionen att man kan brygga betydligt mer öl.
– Nu har vi potential att verkligen göra något ordentligt och det känns bra.