BIldspel
Justin Crouch och Andrew Zinn berättar att surölen faktiskt bara står för cirka fem procent av deras produktion.
Hyllade för sina öl, men sedan också hårt kritiserade för ägarbytet. Nu tar Wicked Weed sikte på Sverige och det är fokus på suröl.
Export har inte haft något jättestort fokus tidigare för Wicked Weed, men nu vill man satsa på Sverige. De första ölen har dykt upp på Systembolagets hyllor.
– Vi vet att vi göra bra öl och vill sprida dom runt om i världen. Sverige är en spännande marknad, säger säljaren Justin Crouch.
Vi träffade honom och Andrew Zinn, ansvarig för bryggeriets surölsprogram, under ett Sverigebesök och de ser fram emot satsningen och utvecklingen i Sverige.
Så här långt är de mest kända för sina suröl, och det är också sådana öl som dykt upp i Sverige. Men den delen står faktiskt bara för cirka fem procent av den totala produktionen för bryggeriet.
– Vi brygger cirka fyra miljoner liter i år och kan absolut växa när det gäller suröl. Nästa år siktar vi på att brygga cirka sju miljoner liter öl, säger Zinn.
Protester
Wicked Weed var tidigt ett bryggeri som framför allt ölnördar fick upp ögonen för, och de deltog vid en hel del spännande festivaler. Men samma krets som var tidiga med att hylla bryggeriet var också snabba att börja protestera när AB InBev, världens största ölföretag, köpte upp Wicked Weed för ett par år sedan.
– Jag har respekt för alla som var upprörda, men jag tror inte att de hade hela bilden klar för sig, säger Zinn.
Uppköpet gjorde att många valde att bojkotta deras öl, och inbjudningarna till de mest hajpade festivalerna uteblev. Men uppköpet har också enligt de båda betytt mycket som är positivt för Wicked Weed.
– Vi har investerat stora pengar när det gäller kvalitetskontroll, men också satsat mycket på hälsoprogram och säkerhet för de anställda, säger Andrew Zinn och Justin Crouch fyller i:
– Vi har betydligt fler personer som jobbar i vårt labb och förmånerna för de anställda är klart bättre idag.
Når ut bättre
AB InBevs satsning har också inneburit en betydligt större möjlighet att nå ut med sina öl på den amerikanska marknaden. Man är en del av ett helt annat distributionsnät numera och bland annat kommer deras öl att lanseras på Disneyland.
De båda betonar också att de flesta på bryggeriet valde att stanna kvar efter uppköpet, även om det fanns en del oro inledningsvis.
– Jag har inget emot att det blivit en diskussion om oss, men en del som sagts har inte varit sant, säger Crouch.
Nu återstår att se hur satsningen på den svenska marknaden ska sluta, men starten har varit lovande. För svenska öldrickare kan det innebära att det dyker upp en hel del andra öl från bryggeriet framöver. Experimentlustan är det nämligen inget fel på.
– Vi gör över 100 nya öl varje år, säger Crouch.