Youtube-bryggarna skalade upp rejält

Bildspel

Bild 2 av 4

Jakob Koc är van vid att brygga och spela in för Youtube samtidigt. På bilden även André Bernhoff.

De är vana vid att brygga och visa upp det på Youtube. Men den här gången blev det en betydligt större bryggning när Viistatha Bryggeri fick samarbeta med Brewgineers.

Brewgineers har numera förlagt all sin bryggning hos Rådanäs Bryggeri utanför Göteborg och det var också dit som killarna i Viistatha Bryggeri bjöds in.

Planen för dagen var att brygga ett öl tillsammans och resultatet blev ölet Josabox som ska bli en juicig käftsmäll på skånska.

– Det är vårt första kommersiella öl och det känns jättekul, säger Jacob Koc.

På Youtube brukar trion brygga öl och är då noga med att det inte ska bli för nördigt.

– Vi visar gärna även när något blir fel, det ska vara både underhållande och lärorikt, säger André Bernhoff.

Utöver bryggningen gör de även en del pubrundor och studiebesök på bryggerier, men störst fokus ligger på att vara en hembryggningskanal. De försöker att skapa ett nytt avsnitt varannan vecka.

Ölet som nu bryggdes har först tagits fram i liten skala, men nu var det dags att skala upp.

Även för Brewgineers blev detta en spännande dag. De har efter att ha bryggt hos Klackabacken och Brygghuset Finn nu landat i bryggning hos Rådanäs.

– Det gör att vi kan ha vår öl lokalt på Systembolaget i Mölnlycke och det är bara 20 minuter hit för oss. Vi vill vara lokala i Göteborg, säger Jonas Kjerling, som driver bryggeriet tillsammans med Olle Kjerling.

De ligger nu på en produktion runt 15000-20000 liter på ett år, men märker att efterfrågan växer.

Deras humlerika öl har fått ett bra mottagande på marknaden och därför var det naturligt att även brygga ett sådant öl när Viistatha Bryggeri var på besök.

– Ölet kommer att vara med på Great Swedish Beer Festival, säger Kjerling.

1500 liter har det bryggts nu och det ska säljas till krogar runt om i landet.